Starships maiden flight

7 maart 2023 - Binnenkort maakt de Starship zijn eerste orbitale vlucht. Zal hij deze maidenflight overleven? Dit is zonder overdrijven de gebeurtenis van de eeuw. Met deze raket gaat de prijs van ruimtevaart zo spectaculair dalen dat we een heel nieuw tijdperk in gaan. Lees om welke redenen nog meer dit de lancering van de eeuw is.


Test van de Booster waarbij voor het eerst eenendertig motoren tegelijk branden. Op halve kracht, dat wel. De vier grid fins dienen om de booster bij hypersonische snelheden goed te kunen sturen.

Het prototype dat gelanceerd gaat worden is Ship 24. Het laatste exemplaar dat vloog is SN15 zoals ze toen nog werden genoemd. Dit maakte een vlucht van 10 kilometer hoog om te testen of het landen met de bekende buikflip schijnbeweging lukt. Dat is alweer een klein jaar geleden, bijna elke maand is er een prototype in elkaar gezet. De lasrobots hebben niet stil gestaan. Hoe gaat dit nu verder.

Behalve aan de Ships, en de Boosters die eronder staan, is er het afgelopen jaar ook enorm hard gewerkt aan de lanceerinstallatie, de zogenaamde 'stage zero'. De lanceertoren bijgenaamd Mechazilla is afgebouwd. De 'orbital launch mount' (OLM) het voetstuk vanwaar de raket opstijgt heeft de laatste maanden zeer veel aandacht gekregen. Er is een zondvloedsyseem aangebracht om de vlammen wat te dempen. Er zijn vele soorten hoge temperatuur-beton getest en er is allerlei plaatwerk om blootliggende leidingen gelast. Ook de tankfarm is flink uitgebreid. De laatste tijd reden er bijna wekelijks vrachtwagens af en aan met met tanks bedoeld voor methaan, zuurstof, stikstof of water. Er is een schans gebouwd om te zorgen dat deze tanks tijdens het vuren niet de volle laag krijgen. De zwaarste test is die van enkele weken geleden waarbij de drieendertig Raptor motoren bijna allemaal tegelijkertijd werden ontstoken.

De Raptor motoren zijn een wonder van techniek. Ze hebben samen een stuwkracht die meer dan het dubbele is van die van de machtige saturnusraket die indertijd mannen naar de maan bracht. Met een dubbele preburner en dubbele turbines is deze 'full flow staged combustion' cycle een van de meest complexe motoren ooit gebouwd. Hij heeft een 'thrust to weight ratio' van 143, dat is de kracht gedeeld door het eigen gewicht. Daarin moeten ze alleen in de andere motor van SpaceX, de Merlin, hun meerdere erkennen.

Dat gaat binnenkort, waarschijnlijk in de maand Maart, allemaal opstijgen. Dat opstijgen zal spectaculair zijn maar is niet het meest spannende omdat de kans op mislukken relatief klein is. Volgens Gwyn Shotwell, tweede 'man' na Musk is de test al geslaagd als hij bij het opstijgen niet optploft. De kans op ontploffen is wel groot bij het landen van de Booster en nog groter bij de Ship. De vertikale pencil drop van de booster voert SpaceX ongeveer wekelijks met een Falcon 9 uit alleen is deze een stuk groter, zo'n 70 meter hoog en en 9 meter dik. De landing is daarom verre van risicoloos. Maar het wordt pas echt link bij de landing van de Ship.

De Starship heette aavankelijk de Big Falcon Rocket, BFR, in de volksmond ook wel Big F**ing Rocket. Dat was nog in de tijd dat hij alleen maar op de tekentafel stond. Hij had een diameter van maar liefst 12 meter. Sindsdien is er veel gebeurd, de tekeningen en animaties van toen zagen er heel anders uit de raket die hij nu is. Ook het materiaal is veranderd van carbon in roestvrij staal. Nu vele jaren en explosies verder is hij klaar voor de orbital test flight. Nog in de laatste weken voor de test wordt hij enkele malen per week over de highway 4 getransporteerd van de construcion site naar de launch site en terug. Een rit van 5 kilometer met de zogenaamde SPMT, de Self Propelled Modular Transporter. Of als je wilt staat SPMT voor SpaceX's Preferred Method of Transport, wie zal het zeggen.

Die Ship maakt eerst een bijna-rondje om de aarde. 'Bijna' en daarom telt het formeel niet als orbitale vlucht maar in feite is het dat wel. Met zo'n 30 duizend kilometer per uur werpt hij zich buik vooruit de atmosmeer in en probeert dan in de buurt van Hawaii netjes in zee te landen. De zee is gekozen uit veligheid omdat ze verwachten dat het mis gaat. Er kan namelijk nogal wat mis gaan. Allereerst de hittetegels. Bij vervormen van de raket willen ze nog wel eens breken. En vervormen zal hij als hij duizenden graden opwarmt bij de 'reentry'. Dan moet hij zich slechts een halve kilometer boven de grond snel oprichten, schiet een stukje door en als deze schijnbeweging is gecorrigeerd moet hij rechtstandig landen. Ook bij deze buikflip-beweging kan ontzettend veel mis gaan. Maar het goede nieuws is dat het misschien niet eens zo ver zal komen want de enorme hitte heeft het ruimteschip wellicht al zo gehavend dat het zomaar kan dat hij buikwaards op het water knalt. En we weten allemaal van vroeger in het zwembad dat dat niet fijn is.

Overal ter wereld maken fans zich klaar om deze lancering van de eeuw mee te maken. Youtubers stellen dan hun camerteams op op de schiereilanden rond de lanceersite. Ook als je geen fan bent blijft het een feit dat deze vlucht een tijdperk inluid waarin miljoenen mensen astronaut zullen worden. Vergeet die Middellandsezeecruise, vakantie in de ruimte is adembenemend.

Heron Streker